louise

Neem een kijkje in Louise Maréchal’s reisdagboek!


Een verhaal gebracht door Train World

Louise ging op reis met de Orient-Express!

Het vertrek

In het station

Ik weet nog goed dat ik het moeilijk kon geloven. Daar stonden we dan, op het perron van Gare de Lyon in Parijs.

Ik was bang,
maar tergelijkertijd wild enthousiast!

Ik was toen nog een piepjonge Parisienne, gouvernante bij de familie van een rijke zakenman die een tijd naar Caïro moest.

En ik mocht mee!

Ik was toen nog een piepjonge Parisienne, gouvernante bij de familie van een rijke zakenman die een tijd naar Caïro moest.

En ik mocht mee!

Het was negen uur ‘s avonds en een half uur later zou de trein vertrekken.

Van Parijs helemaal naar Caïro in amper 6 dagen!


Het was druk op het perron, maar dat was niet erg.

Zelfs met de sterkste verbeelding kon je je onmogelijk voorstellen wat je daar allemaal zag.

Het was zo’n diverse groep mensen!

Het was druk op het perron, maar dat was niet erg.

Zelfs met de sterkste verbeelding kon je je onmogelijk voorstellen wat je daar allemaal zag.

Het was zo’n diverse groep mensen!

Je zag diplomaten en staatsleiders, filmsterren en aristocraten, kunstenaars en schrijvers, zelfs oosterse handelaren en Indische Maharadja’s op weg naar huis.

Klik op de knop en beluister het drukke station!

Onze bagage werd ingeladen in pakwagens en een begeleider bracht ons naar onze compartimenten.

Klaar om te vertrekken!

Sleep de haltes op de juiste volgorde & ontdek de route die ik ga afleggen!

Tip: de reis begint in Parijs en eindigt in Instanbul!

Sofia

Lausanne

Milaan

Venetië

Dijon

Istanbul

Zagreb

Triëst

Parijs

Belgrado

Proficiat!

Jij bent nu al een echte Orient-Express kenner!


Een korte geschiedenis

1867

Hoewel de trein uitgevonden was in Europa, was het toch in Amerika dat de eerste slaaptreinen werden ingezet.

1876

Daarna introduceerde de geniale Belgische ingenieur Nagelmackers de slaaptreinen hier bij ons, maar wel veel luxueuzer! Hij richtte daarvoor de Compagnie Internationale des Wagons-Lits op.

1889

Sinds 1889 kon je al 2 keer per week in 3 nachten van Parijs naar Istanbul, dat toen nog Constantinopel heette, reizen.

1906

In 1906 ging de Simplon tunnel open. Een tunnel dwars door de Alpen waardoor de trein vlot van Zwitserland naar Italië kon. In die tijd vond ik dat onvoorstelbaar.

1930

Dit jaar begonnen de hoogdagen van de Simplon Orient-Express.


Luxe als gouvernante

Het interieur

Als gouvernante bij een rijke familie had ik al heel wat luxe mogen zien, maar dit was toch iets helemaal anders.

De aandacht voor details was werkelijk verbazingwekkend.

Enkel de rijkste passagiers, zoals de familie waarvoor ik toen werkte, konden een compartiment met 1 bed betalen . Ik sliep samen met de dochter. Moeder en vader hadden elk hun eigen compartiment.

Andere reizigers deelden een compartiment met een onbekende van hetzelfde geslacht.

Klik op de foto’s voor meer informatie!


luxe_table

Dineren als een koningin

De eerste nacht zat erop. Ik sliep als een roosje. We maakten ons klaar en liepen richting het restauratierijtuig voor een uitgebreid ontbijt. Ook hier was de luxe weer om van te snoepen

De Compagnie Internationale des Wagons-Lits stond bekend om de overheerlijke keuken. Gastronomisch en op en top Frans.

We hadden een échte chef aan boord. Hij serveerde ‘s avonds een uitstekend menu. Ik krijg het water weer in de mond als ik eraan terugdenk.

Dineren als een koningin

De eerste nacht zat erop. Ik sliep als een roosje. We maakten ons klaar en liepen richting het restauratierijtuig voor een uitgebreid ontbijt. Ook hier was de luxe weer om van te snoepen

Orient-Express,
Oooh train de luxe!

De Compagnie Internationale des Wagons-Lits stond bekend om de overheerlijke keuken. Gastronomisch en op en top Frans.

We hadden een échte chef aan boord. Hij serveerde ‘s avonds een uitstekend menu. Ik krijg het water weer in de mond als ik eraan terugdenk.


Een exotische rit

Dwars door zeven landen.

De rit van Parijs naar Istanbul duurde maar drie dagen. Dat kon omdat de trein dag en nacht bleef rijden. Ik was verbaasd door het gemak en het comfort van deze reis.

De treinbegeleider haalde in het begin van de reis alle documenten op.

Dan moesten ze ons niet wekken wanneer we ‘s nachts de douanecontrole aan een grens passeerden.

De rit van Parijs naar Istanbul duurde maar drie dagen. Dat kon omdat de trein dag en nacht bleef rijden. Ik was verbaasd door het gemak en het comfort van deze reis.

De treinbegeleider haalde in het begin van de reis alle documenten op.

Dan moesten ze ons niet wekken wanneer we ‘s nachts de douanecontrole aan een grens passeerden.

uitzicht

Bewonderen van uitzichten

Het was boeiend om het landschap te zien veranderen. Hoe verder we reden, hoe exotischer de omgeving werd.

Je kon met de Simplon Orient-Express ook naar Athene rijden. Daarom werden in Belgrado de twee rijtuigen met die bestemming losgekoppeld. Er werden ook onmiddellijk twee andere rijtuigen aangekoppeld.

Dit gaf ons de tijd om het betoverende uitzicht in Belgrado te bewonderen.

uitzicht

Hello! Welkom in Istanbul. Merhaba! İstanbul'a hoş geldiniz.

Aankomst in Istanbul

Sneeuwstorm op komst?

De reden waarom ik voordien wat bang was is omdat ik het verhaal van de gestrande Orient-Express gehoord had.

Die zat op 130 kilometer van Istanbul vast in een hevige sneeuwstorm.

Vijf dagen lang bleef de trein staan, tot er een sneeuwruimploeg kwam opdagen. Binnen was het ondertussen -10°C!

De reden waarom ik voordien wat bang was is omdat ik het verhaal van de gestrande Orient-Express gehoord had.

Die zat op 130 kilometer van Istanbul vast in een hevige sneeuwstorm.

Vijf dagen lang bleef de trein staan, tot er een sneeuwruimploeg kwam opdagen. Binnen was het ondertussen -10°C!

Gelukkig gebeurde dit niet bij ons en kwamen we uiteindelijk aan op de eindbestemming van de Simplon Orient-Express: station Sirkeci in Istanbul.

Architect August Jachmund bouwde dit prachtige station in 1890 speciaal voor de Orient-Express. Het was een magische mix tussen oosterse en westerse elementen.

Gelukkig gebeurde dit niet bij ons en kwamen we uiteindelijk aan op de eindbestemming van de Simplon Orient-Express: station Sirkeci in Istanbul.

Architect August Jachmund bouwde dit prachtige station in 1890 speciaal voor de Orient-Express. Het was een magische mix tussen oosterse en westerse elementen.

station_istanbul

De Taurus-Express

Na onze overnachting in het hotel Pera Palace zetten we onze reis verder met de Taurus-Express, ook eigendom van de Compagnie Internationale des Wagons-Lits.

Deze had twee bestemmingen: Bagdad en Caïro. De trein werd daarvoor gesplitst in Aleppo.

Toegegeven, onze tocht van Istanbul naar Caïro was een stuk minder aangenaam dan van Parijs naar Istanbul. Het duurde ook ongeveer even lang.

taurus-express

We werden ondergedompeld in
die vreemde, exotische cultuur

Van Parijs tot Caïro

Eerst reden we met de Taurus-Express naar Tripoli in Libanon. Met Rolls Royce-bussen reden we verder naar Haifa, Palestina.

Dan was er weer een trein tot Kantara aan het Suezkanaal, waar we een overzetboot namen. Een laatste trein bracht ons naar Caïro.

Van Parijs tot onze eindbestemming hadden we 4 treinen, 2 schepen, een bus en 6 dagen nodig. In moderne tijden lijkt dat ondenkbaar, maar toen was het echt indrukwekkend snel!


Beroemdheden op de Orient-Express

Klik op de beroemdheden en ontdek hun verhaal!

Ik noem Agatha Christie en ik heb een roman geschreven, “Murder on the Orient-Express”.

Het verhaal is gebaseerd op de gestrande Orient-Express.

Mijn eerste rit met de trein was in hetzelfde jaar als Louise!

Mijn naam is Marlene Dietrich en nam de Orient-Express in 1928.

Ik ben in het restauratierijtuig spontaan aan de piano gaan zitten en heb gezongen voor de andere reizigers!

Ik ben Leon Trotsky en Ik ben de eerste leider van het Rode leger.

Na mijn ballingschap uit Rusland reed ik verschillende keren mee met de Orient-Express op zoek naar steun voor de communistische revolutie.

Wij zijn Mata Hari en Lawrence of Arabia.

Wij zijn spionnen en de Orient-Express is voor ons een populair vervoersmiddel.

Met de Orient-Express geraken we snel en gemakkelijk over veel grenzen.


De reis van mijn leven

In elk geval blijft de reis me bij als het grootste avontuur dat ik mocht beleven. Ik zie elke minuut nog voor mij alsof het een film is.

Die Simplon Orient-Express gaf me de tijd van m’n leven.

Wat is uw droomreis?

Laat het mij weten!

Uw droomreis wordt samen met die van alle andere bezoekers opgehangen in Train World dus ga zeker eens langs !





Vond je dit verhaal interessant?

trainworld

Ontdek dan nog meer over TrainWorld!

Maak een reis door de tijd in TrainWorld in Schaarbeek!

Ontdek de fascinerende geschiedenis van treinen in TrainWorld in Schaarbeek! Deze meeslepende ervaring belooft een opwindend avontuur te worden voor zowel treinfanaten als nieuwsgierige geesten.

Bezoek ons museum en laat je meevoeren op een spannend avontuur op het spoor van de geschiedenis!

Ontdek nu al meer

Laat je nu al verder onderdompelen in de rijke treingeschiedenis en ontdek nog vier andere boeiende verhalen!